Kunnskap skal bidra til å bygge fremtidens Ullensaker. Ved å gi våre barn kunnskap, lærelyst og mestringsfølelse, legger vi grunnlaget for kommunens videre utvikling. Alle barn og unge skal ha utbytte av skolegangen. Ullensaker FrP mener at et godt oppvekstmiljø, der barnas fysiske og psykiske helse er i fokus, er avgjørende for å få best mulig læringsutbytte.
Vi vil samarbeide tett med skoleledelsen for å stoppe negativ adferd så raskt som mulig. Vi ønsker å utstyre skoleledelsen og lærerne med virkemidler for å håndtere og reagere på vold og trusler i skolen. Vi mener det er nødvendig med strengere krav til involvering av foreldre og foresatte når det gjelder alvorlige og gjentatte brudd på skolens reglement. Vi bør vurdere tiltak som å gjenopprette spesialtilbud som det tidligere Åreppen-teamet, opprette oppfølgingsteam ved skoler med høy belastning, vurdere bruk av vektere for økt kontroll på skolens områder, og innføre rutiner for politianmeldelse ved alvorlige hendelser med vold og trusler.
Vi har et sterkt fokus på elevenes skolefaglige prestasjoner, samt deres sosiale læring og personlige utvikling. Vi er opptatt av kvalitet i undervisningen, og et tett samarbeid mellom skolen og foreldre. Vi mener foreldre har en viktig rolle i å bygge barns ferdigheter og kompetanse, og at de sammen med våre lærere kan styrke barnas lyst til å lære.
For å styrke søkelys på læring i skoletiden, ønsker vi å prøve ut en forsøksordning med leksefrie skoler som vil frigjøre tid til sosial omgang og aktiviteter på fritiden, samt å tilrettelegge slik at flere av kommunens skoler får tilgang til mat.
Kreative og skapende evner bidrar til å berike samfunnet. Samarbeid inspirerer til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer, om og gjennom skapende virksomhet, utvikler ofte evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål. Skolen skal verdsette og stimulere elevenes skaperkraft, og elevene skal få bruke sine skapende krefter gjennom hele grunnopplæringen.
Faglig sterke elever må motiveres gjennom muligheten til å ta fag på høyere skoletrinn, mens faglig svake elever må motiveres gjennom en tilpasset opplæring som gir mestringsfølelse og som sikre en faglig utvikling.
Fremskrittspartiet vil fokusere på
- Undervisningspraksis som forebyggende virksomhet mot blant annet lese- og skrivevansker og regnevegring
- Gode læringsmiljøer slik at alle elever opplever å være inkludert og viktige
- Aktiv forebygging mot mobbing og utestengelse
- Arbeid sammen med skolene med tiltak som bistår elever, lærere og foreldre med å stanse negativ utvikling i ungdomsmiljøene på skolen
- Systematisk kartleggings- og oppfølgingsrutiner som fanger opp elever med vansker i fag og ferdigheter tidlig i skoleløpet, og sikre tiltak som bistår elevene og foresatte slik at negativ utvikling forebygges
- Systematisk kartlegging av læringsmiljø, som fanger opp elever som sliter tidlig, slik at negativ utvikling forebygges
- Sektorovergripende systematisk samhandling fanger opp og følger opp risikoutsatte barn og unge så tidlig som mulig
Skolene i Ullensaker praktiserer tidlig innsats og må følge dette opp videre. Det innebærer at utfordringer må tas tak i så snart som mulig. Samtidig må det være god overlapping fra barnehage til skole, slik at skolen er forberedt på skolestartere med ekstra utfordringer.
Det er også viktig å etablere god dialog med andre familienære tjenester. Skolene må ha tilstrekkelig kompetanse til å håndtere elever som har vansker med ordinær tavleundervisning eller som sliter med å sitte stille. Kommunen som skoleeier har ansvaret for at alle skoler har nødvendige prosedyrer og kompetanse for å sikre disse elevene gode skoleløp, gjennom bruk av evidensbaserte metoder som PALS eller andre.
Læringsutbytte
Grunnopplæringen er en viktig del av en livslang danningsprosess som søker å fremme enkeltmenneskets frihet, selvstendighet, ansvarlighet og medmenneskelighet. Dette opplæringsmålet gir elevene et solid grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, slik at de kan ta gode valg i livet.
Læringsutbyttet inkluderer ikke bare elevenes kompetanse i fagene, men også grunnleggende ferdigheter og sosial og personlig utvikling. Kompetanse betyr å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter for å mestre utfordringer og løse oppgaver, både i kjente og ukjente sammenhenger. Dette krever forståelse og kritiske refleksjons- og tenkeevner.
Skoleledelse
Nulltoleranse for mobbing
Fritt skolevalg
Tilbud til ikke faglig sterke elever
Barnehager
Rett til barnehageplass har blitt styrket de siste årene. Barn som fyller ett år i september, oktober og november har nå rett til plass den måneden. Men barn som blir ett år etter dette, og deres foresatte, blir fortsatt forskjellsbehandlet ved at de ikke har krav på barnehageplass før i august. Fremskrittspartiet vil jobbe for at alle ettåringer får barnehageplass når de fyller ett år, uavhengig av når på året dette skjer.
Ullensaker FrP mener det er viktig å ha et godt barnehagetilbud, uansett hvem som leverer det. Derfor mener de både kommunale og private er egnet for å levere barnehagetilbud, som opplevelsesbarnehager, idrettsbarnehager, kulturbarnehager etc. Det skal være opp til foreldre å velge den barnehagen som passer deres barn best.